SPRĘŻYNY DLA SAMOCHODÓW WYŚCIGOWYCH
ERS | Eibach Race-Spring-System
Wprowadzenie
Na początku lat 80-tych Wilfried Eibach położył kamień węgielny pod tę dziś legendarną linię.
Wciąż mamy przed oczami "listę modeli" (zwykła kartka w formacie A4) z maja 1986 roku, która składała się ni mniej ni więcej z 50 numerów części, wszystkie metryczne, wszystkie 60 mm Dn - średnica nominalna.
Koncept był oczywiście właściwy, te pierwsze konstrukcje są przecież do dziś częścią całego programu.
Z drugiej strony program ten jest nie do poznania, dziś zamiast 50 numerów mamy już 1.300. Wcześniejsze konstrukcje zostały również ulepszone poprzez optymalizację materiałów oraz produkcji, co wpłynęło również na zmniejszoną masę.
Linia ta jest dziś wiodącym na całym świecie systemem sprężyn sportowych, zarówno w systemie metrycznym jak i w jednostkach imperialnych (cal), dla praktycznie wszystkich możliwych na świecie wyścigów. Jedynie dla niewielkiej procentowo ilości wyjątków projektujemy specjalne sprężyny, które z oczywistych przyczyn są droższe i wymagają odpowiedniego czasu produkcji.
Należy jeszcze nadmienić, że poprzez niemal seryjną produkcję we wszystkich produktach Eibach Race Springs osiągnęliśmy wysoką jakość, liniowość i minimalne tolerancje.
Kilkadziesiąt lat doświadczenia dało nam możliwość osiągnięcia najmniejszej masy oraz długości bloku przy równoczesnym podniesieniu maksymalnego ugięcia, trwałości bloku, liniowego przebiegu krzywej charakterystycznej, możliwie jak najwyższą stabilność oraz trwałość dynamiczną.
Regulacja podwozia za pomocą sprężyn ERS
Każda regulacja podwozia jest kompromisem!
Z jednej strony zawieszenie powinno być miękkie, by wyrównywać jazdę po wyboistej nawierzchni i tym samym zagwarantować stały kontakt koła i opony z podłożem, co zapewnia przyczepność opon i kontrolę trakcji.
Z drugiej strony zawieszenie powinno być na tyle twarde, by móc zredukować przechyły karoserii i "zanurzanie" pojazdu przy pokonywaniu zakrętów, hamowaniu czy przyspieszaniu.
By pogodzić te dwa odmienne wymagania nasz system oferuje nieskończoną liczbę możliwych kombinacji
- poprzez połączenie dwóch komponentów systemu ERS o różnych krzywych charakterystycznych w jeden system sprężyn podwójnych (progresywnych) (lub potrójnych).
- Wszystkie możliwości kombinacyjne są do dyspozycji
2 różne sprężyny główne
2 różne sprężyny główne ze sprężyną dodatkową (liniowa lub progresywna)
1 sprężyna główna ze sprężyną dodatkową (liniowa lub progresywna)
- lub więcej niż dwie sprężyny w rzędzie i oczywiście
- taka sama różnorodność poprzez układ równoległy
System ten oferuje inżynierom niezliczone możliwości odnośnie zawieszenia i jest jedyny w swoim rodzaju.
- Ponad 1.300 pojedynczych komponentów - sprężyn głównych i dodatkowych, metrycznie i imperialnie, jak również różne części pomocnicze, dostępne od ręki na całym świecie
- Niezliczone możliwości kombinacyjne
- Sprężyny główne z wysoką charakterystyką liniową i równocześnie z najmniejszą krzywą tolerancji
- Charakterystyka progresywna poprzez łączenie ze sobą różnych sprężyn - systemy sprężyn podwójnych lub potrójnych
- Najmniejsze masy poprzez zastosowanie mocnych materiałów i odpowiedniej metody produkcyjnej
- Również najkrótsze długości bloków, dłuższe ugięcie i większe obciążenie maksymalne
- Wzmocnienie powierzchni sprężyny poprzez kuleczkowanie
- Wszystkie sprężyny osadzone na bloku, trwałość bloku
- Wysoka stabilność
- Najmniejsze tolerancje i wysoka równoległość płaszczyzn
- Nośność dynamiczna - przy zastosowaniu w sportach motorowych
- Ochrona przed korozją poprzez fosforanowanie i pokrycie żywicą epoksydową
- Oznaczenie sprężyn numerem produktu (odpowiedni kod informujący o charakterystyce i wymiarach)
- Zapakowane w kartonach jednostkowych